seo • webbutveckling

Teknisk SEO och hur man implementerar det i webbutveckling för att kunna skapa hemsidor som ger resultat.

•••
calendar_today 2021-01-13 person Haris Topalovic
Teknisk SEO och hur man implementerar det i webbutveckling för att kunna skapa hemsidor som ger resultat.

SEO - sökmotoroptimering handlar om att optimera en hemsida för att driva både större kvantiteter av trafik, men också trafik av högre kvalité till sin hemsida. Inom området SEO finns så kallad teknisk SEO som handlar om att tekniskt optimera en hemsida för sökmotorer. Teknisk SEO är en viktig del av We Know IT:s webbutveckling. Det finns stora fördelar med att från början av utvecklingen se till att hemsidan exempelvis är responsiv, snabb och att det inte finns några fel som brutna länkar och liknande. Haris Topalovic, en av våra TeamLeaders i Östergötland är riktigt vass på teknisk SEO och i den här artikeln går Haris igenom det senaste inom teknisk SEO och hur We Know IT implementerar det i vår webbutveckling för att skapa optimerade hemsidor som ger långsiktiga resultat.




Vad är teknisk SEO?

Sökmotoroptimering brukar delas in i två huvudgrupper: on-page och off-page optimering. Precis som det låter handlar on-page om optimeringen man gör på själva hemsidan medan off-page handlar om optimeringen man gör utanför hemsidan. Det finns mycket man kan göra för att optimera på själva hemsidan, bland annat kan man öka innehållets relevans, snabba upp hemsidan och ha en tydlig navigering. Teknisk SEO handlar om hur man kan on-page optimera hemsidan rent tekniskt. Detta inkluderar exempelvis hemsidans hastighet och säkerhet, hur mobilanpassad hemsidan är och hur väl optimerad koden är.

I grund och botten handlar sökmotoroptimering om en bättre användarupplevelse. Genom att både on-page och off-page optimera förbättras hemsidans användarupplevelse och man blir därmed mer relevant för användaren, vilket belönas av sökmotorerna med högre rankning. I den här artikeln går vi igenom hur man kan förbättra sin hemsida med teknisk SEO och vilka verktyg som är bra att använda.

Vikten av en snabb hemsida för teknisk SEO

En snabb hemsida är A och O när det kommer till användarupplevelsen och utgör en viktig del av teknisk sökmotoroptimering. Vi lever i en oerhört snabb värld där allt fler och fler företag tävlar om användarens korta, men värdefulla uppmärksamhet. Därför blir det allt viktigare att ens egna hemsida är tillräckligt snabb för att användaren inte ska bestämma sig för att gå över till konkurrentens hemsida istället. Redan 2007 upptäckte Amazon vikten av en snabb hemsida och deras studie visade att de förlorade 1% försäljning för varje 100 ms det tog att ladda deras hemsida. Detta är häpnadsväckande siffror och en viktig anledning till att man bör arbeta med teknisk SEO och framförallt hemsidans hastighet.

Men hur snabbar man egentligen upp en hemsida? Vi på We Know IT jobbar ständigt med att utveckla snabba hemsidor. Här följer några av de grejer vi har i åtanke när vi jobbar med teknisk SEO och en hemsidas hastighet.

Webbhotellet spelar stor roll

Många gånger glöms webbhotellet bort när man vill snabba upp sin hemsida. Faktum är däremot att webbhotellet spelar stor roll för hemsidans hastighet, då det är webbhotellet som faktiskt “levererar” hemsidan till användaren. Därför är det viktigt att noga tänka igenom valet av webbhotell om man vill tekniskt sökmotoroptimera sin hemsida.

Det finns många bra webbhotell att välja mellan. Den viktigaste faktorn man bör titta på när man väljer bland dessa är att de erbjuder tillräcklig prestanda för att klara av hemsidans förväntade antal besökare i månaden. Vilken prestanda man behöver kan vara klurigt att lista ut om man inte är tekniskt insatt. I så fall är det bra att rådgöra med webbhotellen eller kontakta en oberoende IT-byrå. Vi på We Know IT hjälper dig fatta rätt beslut.

Små filstorlekar snabbar upp hemsidan

När ett webbhotell “levererar” en hemsida innebär det förenklat att webbhotellet skickar över alla filer som behövs för att användaren ska kunna visa hemsidan. Dessa filer laddas ner av användaren och desto större filstorlekarna är, desto längre tid tar det att ladda hemsidan. Därför är det viktigt att tänka på att inte använda för stora filer när man bygger sin hemsida.

Vid teknisk SEO brukar man gå igenom alla filer på en hemsida och komprimera deras filstorlek. Detta görs lättast med bilder, där man bland annat kan ändra bildens storlek eller detaljnivå utan att påverka kvalitén. Även andra filtyper kan komprimeras och optimeras för att ha en så liten filstorlek som möjligt, för att på så vis snabba upp hemsidan. Hur mycket man ska komprimera olika filer varierar beroende på vilka krav man har. En bra tumregel att följa är dock att man ska komprimera så mycket som möjligt utan att kompromissa på kvalitén.

Cache för att minimera onödigt arbete

Även om man har komprimerat alla filer så långt det går är det lite onödigt för användaren att behöva ladda ner alla filer varje gång de besöker hemsidan. För att undvika detta onödiga arbete kan man använda sig av cache vid teknisk SEO.

Cache innebär kort och gott att man lagrar en version av hemsidan lokalt hos användaren. När användaren sedan besöker hemsidan i framtiden kan alla filer hämtas lokalt direkt, istället för att behöva ladda ner allt på nytt från webbhotellet. Detta kan förbättra hemsidans hastighet oerhört mycket, beroende på hur stor filstorlek din hemsida har. Viktigt att tänka på är att varje gång hemsidan uppdateras kommer användaren behöva ladda ner filerna för den uppdaterade hemsidan för att ersätta de gamla filerna.

PageSpeed Insights underlättar teknisk SEO

Det finns många sätt att att optimera en hemsidas hastighet på och detta var några exempel. För att se vad du kan göra på just din hemsida kan du använda dig av Googles verktyg PageSpeed Insights. Där får du konkreta tips på hur du kan snabba upp din hemsida och på så vis förbättra dess tekniska SEO.

Teknisk SEO och säkerhet

När man tänker teknisk SEO brukar inte hemsidans säkerhet vara den första tanken som dyker upp. Däremot är säkerheten på en hemsida oerhört viktig för att kunna ranka högt. Anledningen till det är att sökmotorernas syfte är att presentera relevanta och trovärdiga sökresultat till sina användare. Desto säkrare din hemsida är desto trovärdigare är den också i sökmotorernas ögon, vilket gör det lättare för dem att presentera din hemsida lång upp på sökresultaten. Därför är det bra att se över säkerheten när man tekniskt sökmotoroptimerar hemsidan. Två säkerhetsfunktioner man bör ha på sin hemsida är SSL certifikat och reCAPTCHA.

SSL-certifikat krypterar information

Vad är ett SSL certifikat och varför är det så viktigt för teknisk SEO? SSL certifikat är små datafiler som krypterar länken mellan din webbläsare och hemsidans server. Denna krypterade länk säkerställer att all information som skickas mellan dig och hemsidans server (exempelvis kortuppgifter när du handlar online) förblir privat. Man kan tänka sig ett SSL certifikat som ett kuvert som förseglar ett brev innan man skickar iväg det. På så vis kan bara den som öppnar brevet (mottagaren) läsa informationen som brevet innehåller. Har man inte ett SSL certifikat på sin hemsida ses man som ett säkerhetshot i sökmotorernas ögon och det blir oerhört svårt att ranka högt. Därför är det viktigt att se över SSL certifikatet när man gör teknisk SEO.

Hur vet man om man har ett SSL certifikat installerat på sin hemsida? Det enklaste sättet är att gå in på sin hemsida och se vilken symbol som dyker upp i adressfältet. Om symbolen jämte hemsidans URL är ett hänglås (se rödmarkerad cirkel nedan) finns det ett SSL certifikat installerat på hemsidan.

ssl-Certificate

Om du inte har ett SSL certifikat just nu kan du installera det via ditt webbhotell. Beroende på vilket webbhotell du har kan processen och priset variera. Oftast är det däremot väldigt smidigt och kostnadsfritt att installera ett SSL certifikat. Vill du ha hjälp med det kan du kontakta ditt webbhotell eller kontakta oss på We Know IT.

reCAPTCHA stoppar spam

reCAPTCHA är ett sätt att verifiera att en användare inte är en robot. Du har säkert stött på detta flera gånger i olika former. Ibland behöver man bara klicka i en ruta för att verifiera att man är mänsklig och ibland behöver man bevisa det genom att välja alla rutor med trafikljus. Det finns även “osynliga” verifieringsmetoder som betygsätter användarens beteende på en skala och utifrån det utvärderar om det är en människa eller en robot som är inne på din hemsida just nu.

Men varför ska du bry dig om en robot är inne på din hemsida? Om du har kontaktformulär eller kommentarsfält på din hemsida är reCAPTCHA ett måste. I många fall är robotar på din hemsida ett dåligt tecken eftersom de ofta används i dåligt syfte. Exempelvis kan robotar injektera virus på din hemsida, spamma hemsidan med olämpliga kommentarer samt göra reklam för olämpliga produkter och tjänster. Detta vill man förstås undvika och därför är installation av reCAPTCHA ett viktigt steg vid teknisk SEO. Genom att kräva mänsklig verifiering skyddar du alltså din hemsida från spam samtidigt som din hemsida ser mer trovärdig ut i sökmotorernas ögon.

Vikten av att skapa en mobilvänlig och responsiv hemsida

Det blir allt viktigare att skapa mobilvänliga och responsiva hemsidor. Under 2020 har över 51 % av hemsidetrafiken skett via mobila enheter. Sedan 2017 har mobila användare generellt genererat mer webbtrafik än datoranvändare. Det här har såklart uppmärksammats av Google och andra sökmotorer som ständigt vill erbjuda bättre användarupplevelser och som därför nu fokuserat på att belöna hemsidor som är mobilvänliga och responsiva med högre positioner på sökresultaten. Därför har det aldrig varit viktigare att se till att din hemsida är välfungerande även för andra format, framförallt mobiler. För att se hur väl optimerad din hemsida är för mobiler kan du använda Googles verktyg för mobilvänlighetstest när du tekniskt sökmotoroptimerar din hemsida nästa gång. På We Know IT kommer vi att från starten av webbutvecklingen se till att skapa en responsiv sida, det vill säga att sidan är optimerad för olika typer av enheter av olika storlekar och upplösningar.

Teknisk SEO som underlättar för sökmotorer

Som tidigare nämnt är sökmotorernas syfte att presentera relevanta och trovärdiga sökresultat till sina användare. Men hur vet sökmotorer vad som är relevant?

Sökmotorer använder sig av verktyg som kallas spindlar när de kollar igenom en hemsida. Anledningen till att verktyget kallas spindlar är att de kryper från sida till sida och skapar sig ett nät av informationen på hemsidan. Informationen som de hittar på varje sida lagras sedan på sökmotorernas databas. Dessa spindlar ser däremot inte en hemsida som en mänsklig användare gör. Mänskliga användare ser en hemsida i form av text, bilder, färger, former och mycket mer. En spindel ser bara hemsidans kod i textformat och kan därför inte se vad bilderna visar eller exakt hur hemsidan ser ut. Vid teknisk SEO är det därför viktigt att underlätta för spindlarna så mycket som möjligt och här följer några tips på hur man kan göra det.

Alt-taggar för att beskriva bilder

I och med att spindlar inte kan se bilder på samma sätt som människor måste man beskriva bilderna med ord. Detta kan man göra med så kallade alt-taggar. Alt-taggar är helt enkelt en väldigt kort beskrivning av vad bilden visar. Till exempel kan en bild på eiffeltornet i Paris ha alt-taggen “eiffeltornet i Paris” - svårare än så är det inte. Många gånger glöms dessa alt-taggar bort och det är därför viktigt att kolla igenom dem när man utför teknisk sökmotoroptimering.

Sitemap visar vägen

Ett annat sätt att underlätta för spindlarna är genom så kallade sitemaps. Detta är precis som det låter en karta över hemsidans innehåll. En sitemap visar alla sidor på en hemsida och hur dessa relaterar till varandra. Genom att presentera sidstrukturen för spindlarna underlättar man deras jobb väldigt mycket, vilket sökmotorerna ser som positivt. Vid teknisk SEO bör man därför lägga till en sitemap på sin hemsida.

Navigation som är enkel

Både för mänskliga användare och spindlar är det viktigt att navigationen på en hemsida är enkel. Man ska inte behöva gissa sig fram för att lyckas ta sig till sidan man är ute efter, det ska vara intuitivt. Har man en krånglig navigation på sin hemsida kan användarna bli trötta och spindlarna få en dålig bild av hemsidan. Detta är varken bra för dig som företagare eller för hemsidans möjligheter att ranka högt på sökmotorer. Se därför till att förbättra hemsidans navigation när du är igång med den tekniska sökmotoroptimeringen.


Verktyg för att själv kontrollera din hemsidas tekniska SEO

Behöver ni hjälp med teknisk SEO? Kanske identifierade ni några problem genom något av verktygen ovan?

Låt oss hjälpa er att finjustera er hemsida och göra den tekniskt sökoptimerad, en mindre investering som kommer resultera i att ni når ut till fler kunder som också får en bättre upplevelse på er hemsida! Kontakta oss på hello@weknowit.se eller läs mer om vår webbutveckling på vår hemsida!

Dela detta: